تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : 2131
دومین نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه قم عصر شنبه با حضور مسئولان در سالن کرامت استانداری ترتیب یافت و باوجود مخالفت مسئولان مسجد جمکران، احداث آرامستان جدید قم به تصویب اعضا رسید.
اصرار شهرداری و مخالفت مسئولان مسجد جمکران با احداث آرامستان جدید قم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، شهردار قم در ابتدای این نشست، بابیان اینکه ظرفیت حفره‌های آرامستان بهشت معصومه روبه پایان است، گفت: کمبود آرامستان در این شهر نگران‌کننده شده است.

سید مرتضی سقائیان نژاد ادامه داد: فقط ۹ هزار حفره از آرامستان بهشت معصومه قم باقی‌مانده و نیاز به آرامستان جدید کاملا حیاتی است.

شهردار قم با جدی دانستن مشکل کمبود آرامستان در قم، افزود: آرامستان جدید شهر قم باید ۱۰ سال پیش آماده و احداث می‌شد.

وی تصریح کرد: در اینکه قم نیازمند آرامستان جدیدی است جای هیچ شکی نیست و بخش زیادی از آرامستان جدید قم در حدود ۱۰۰ هکتار به فضای سبز اختصاص پیدا خواهد کرد.

آرامستان ۲۴۷ هکتاری جدید قم در فاصله ۲ کیلومتری مسجد مقدس جمکران احداث خواهد شد.



شهردار قم در ادامه با اشاره به الحاق اراضی ۶۳ هکتاری جدید به حریم شهری قم، اظهار داشت: شهرداری قم با اصل موضوع موافق است اما اجرای این پروژه هزینه‌های سنگینی را به شهرداری قم تحمیل خواهد کرد.

وی گفت: نباید اجازه بدهیم بیش از این نطفه این پروژه با شک بسته شود و باید تمام مباحث مربوط به تفکیک، دسترسی، آب و فاضلاب و غیره قبل از اجرای آن در نظر گرفته شود.

سقائیان نژاد اظهار داشت: اداره راه و شهرسازی قم در اجرای این طرح از آب و فاضلاب و شرکت گاز استعلام گرفته اما باوجود نقش پررنگ شهرداری سوالی از این نهاد نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری اصرار دارد که این طرح بر اساس فرآیندهای قانونی دنبال شود و سهم هر دستگاه به‌درستی مشخص شود.

آرامستان جدید قم، «باغ مزار» می‌شود

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز در ادامه ابراز کرد: آرامستان جدید شهر قم به یک باغ مزار و بوستان سبز جنگلی تبدیل خواهد شد.

سید امیر سامع گفت: : از ۲۰۰ هکتار محدوده آرامستان بهشت معصومه ۷۵ هکتار به فضای سبز اختصاص‌یافته و در آرامستان حدید قم نیز بخش مهمی از آن به بوستان جنگلی تبدیل می‌شود.

وی یادآور شد: بوستان ظهور در ۱۲ هکتار در نزدیکی مسجد جمکران زیر بار کشت درختان رفته و به‌زودی در اختیار شهروندان قرار می گیرد و بخش مهمی از کمبود فضای سبز این منطقه را جبران خواهد کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم نیز در ادامه، با اشاره به الحاق ۶۳ هکتار از اراضی شهر قم برای تولید مسکن به حریم شهری، ابراز داشت: شهرداری قم با اصل موضوع موافق است اما باید فرآیندهای قانونی در این طرح طی شود.

غلامرضا جانقربان تصریح کرد: راه و شهرسازی قم باوجود گذشت ۴ ماه از درخواست شهرداری قم هنوز پاسخی به شورای شهر قم در الحاق این اراضی به حریم شهری نداده است.

وی گفت: نگهداشت این اراضی هزینه سنگینی را بر روی دوش شهرداری قم تحمیل خواهد کرد و باید زیرساخت‌های لازم برای اسکان نزدیک به ۱۹ هزار تن در آن احداث شود.

جانقربان همچنین با اشاره به احداث آرامستان جدید شهر قم در نزدیکی مسجد مقدس جمکران، گفت: طرح اولیه این آرامستان از سال ۹۲ معطل دریافت مجوزهای لازم است.

وی گفت: دفن اموات در آرامستان های داخل شهر قم ممنوع است و ازنظر پدافندی احداث این آرامستان جدید ضرورت دارد.



معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم اظهار داشت: الگوی تک آرامستانی در کلان‌شهرها منسوخ‌شده و تعدد آرامستان ها می‌تواند توازن، دسترسی، آلودگی‌های زیست‌محیطی، معماری ایرانی اسلامی و مدیریت بحران‌های فراگیر را سامان بدهد.

وی ابراز کرد: فاصله ساکنان شهرک پردیسان تا نزدیک‌ترین آرامستان، ۳۰ کیلومتر است که ازنظر اصول شهرسازی و معماری در کلان‌شهرها مشکل دارد.

وی یادآور شد:  قم به ۴۴۰ هکتار فضای آرامستانی جدید به‌تناسب اختصاص ۵ مترمربع به هر فرد متوفی تا افق ۱۴۵۰ نیاز دارد.

وی افزود: اراضی پیرامون مسجد جمکران و محدوده شهر قنوات و امامزاده طیب‌وطاهر(ع) دو مکان مستعد برای احداث آرامستان جدید است که دراین‌بین احداث این طرح در نزدیکی مسجد جمکران به تصویب رسیده است.

وی گفت: با احداث این آرامستان فاصله دورترین منطقه مسکونی قم تا نزدیک‌ترین آرامستان به ۱۲ کیلومتر کاهش می‌یابد.

 جانقربان با اشاره به مخالفت مسجد جمکران با احداث آرامستان جدید قم، گفت: تاکنون ۵ میلیارد تومان برای طرح‌های مطالعاتی این آرامستان هزینه شده و تمام مصوبات استانی را گذرانده و هیچ مجاورتی با طرح‌های مسکونی آینده قم ندارد.

وی اضافه کرد: در محدوده مسجد جمکران شهرداری قم می‌تواند ۱۸۰ هکتار از اراضی خود را برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و مذهبی این مسجد به آن‌ها اختصاص دهد.

مخالف احداث آرامستان جدید قم در حریم مسجد جمکران هستیم

قائم‌مقام تولیت مسجد مقدس جمکران نیز در ادامه بابیان اینکه مخالف احداث آرامستان جدید قم در حریم مسجد جمکران هستیم،  گفت: این آرامستان تمام ملاحظات مسجد جمکران را از بین خواهد برد.

محمدکاظم پور امینی با انتقاد از جانمایی آرامستان جدید قم پیرامون مسجد جمکران اظهار داشت: شهرداری قم در احداث این آرامستان جایگاه مهم و اثرگذار مسجد جمکران را در نظر نگرفته است.

وی گفت: احداث این گورستان با افق چشم‌انداز ۱۰ مسجد جمکران برای تامین ظرفیت‌های علمی، دانشگاهی، زائرپذیری و نقش ‌بین‌المللی آن کاملا مغایرت دارد.

پور امینی بیان کرد: طبق افق و چشم‌انداز این مسجد، ظرفیت زائرپذیری این مکان باید به ۱۰۰ میلیون تن در سال افزایش یابد که این آرامستان می‌تواند به مانعی بزرگ در این مسیر تبدیل شود.

قائم‌مقام تولیت مسجد مقدس جمکران اضافه کرد: زائرپذیری مسجد جمکران در ۱۰ سال گذشته از یک‌میلیون به بیش از ۲۰ میلیون تن در طول سال افزایش‌یافته است.

پورامینی یادآور شد: مسجد جمکران نماد امید، مهدویت و آینده روشن در بین مردم جهان است و نباید کارکرد این مکان به نماد مرگ در اذهان بین‌المللی تبدیل شود.

وی ابراز کرد: مساحت مسجد جمکران ۴۰ هکتار است و آرامستان جدید قم در دو کیلومتری این مسجد ۱۰ برابر مساحت این مسجد است و آن را تحت شعاع قرار می‌دهد.

قائم‌مقام تولیت مسجد مقدس جمکران تصریح کرد: توسعه شهری قم به سمت جنوب استان است و در کمتر از ۳۰ سال دیگر این آرامستان دقیقا در داخل شهر قم قرار می‌گیرد.

وی بابیان اینکه کنار هیچ یک از مساجد تراز اول اسلام آرامستانی در پیرامون آن وجود ندارد، افزود: احداث قبرستان در کنار مسجد بعد عبادی جمکران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی اظهار داشت: با احداث این قبرستان امر سرمایه‌گذاری در محدوده مسجد جمکران مختل شده و از سرمایه‌گذاری‌های جدید جلوگیری خواهد کرد.

پور امینی گفت: ازآنجایی‌که تصرف اراضی پیرامونی مسجد جمکران برای شهرداری قم برای احداث آرامستان جدید رایگان بود این مکان انتخاب‌شده درحالی‌که گزینه دیگر استان اراضی پیرامون امامزاده طیب‌وطاهر(ع) در محدوده شهر قنوات بود که به دلیل هزینه‌های تملک از دستور خارج‌شده است.

وی اضافه کرد: مسئولان شهرداری قم توجه کنند که روزی از مسئولیتی که امروز دارند باید کنار بروند و آنگاه باید نسبت به تصمیمی که برای احداث آرامستان جدید گرفته‌اند پاسخگو باشد.

پورامینی افزود: از مجموعه مدیریت استان انتظار داریم یک گروه سومی را برای تصمیم‌گیری عاقلانه و منطقی درخصوص این آرامستان تعیین کنند.

قائم‌مقام تولیت مسجد مقدس جمکران گفت: حضور تولیت آستان مقدس مسجد جمکران در مراسم کلنگ زنی این مراسم دلیلی بر موافقت وی با این طرح نبوده است.

وی یادآور شد: تولیت آستان مسجد مقدس جمکران همواره از سوءاستفاده از تصاویر حضور خود در مراسم کلنگ زنی آرامستان جدید قم انتقاد داشته و نسبت دادن رضایت وی با این طرح یک تهمت بزرگ است.



معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم نیز در ادامه خاطرنشان کرد: احداث آرامستان جدید در پیرامون قطب فرهنگی قم و مسجد جمکران کاملا برخلاف اصول مدیریتی است.

یونس عالی پور ابراز داشت: این موضوع باید از دستور کار مسئولان استان خارج شود و احداث قبرستان را در نقطه دیگری از استان دنبال کنند.

وی گفت: اصل موضوع احداث آرامستان در نزدیکی مسجد جمکران ایراد دارد و برای مسجدی در تراز جمکران زیبنده نیست که قبرستانی در ۲ کیلومتری آن احداث شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در بخشی از این جلسه، با انتقاد از احداث آرامستان جدید در قم، گفت: بیش از ۸۰ درصد از آرامستان بهشت معصومه قم خالی است و نیازی به احداث مکان جدیدی نیست.

محمدرضا قدیر اظهار داشت: در شرایط کنونی احداث این آرامستان بار روانی منفی بر روی مردم به دلیل بیماری کرونا بر جا خواهد داشت.

آرامستان جدید شهر قم در فاصله دو کیلومتری مسجد جمکران احداث خواهد شد.

در دومین نشست شورای توسعه و برنامه‌ریزی که به ریاست بهرام سرمست استاندار قم برگزار شد، طرح الحاق اراضی ۶۳ هکتاری در انتهای شهرک قدس برای تولید مسکن و آرامستان جدید ۲۴۷ هکتاری در ۲ کیلومتری مسجد جمکران به تصویب رسید.

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdci.parct1azzbc2t.html
منبع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما