تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۳۴
کد مطلب : 2109
معلم نمونه قمی با بیان این‌که معارف قرآنی بهترین الگوی تعلیم و تربیت است، گفت: بهره‌مندی از این معارف می‌تواند معلمان را در مسیر تعلیم و تربیت موفق‌تر کند.
معارف قرآنی بهترین الگوی تعلیم و تربیت است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، در روایت‌های بسیار نقل‌شده است که یکی از شروط حضرت محمد (ص) برای آزادی اسرا این بود که تعدادی از مسلمانان را باسواد کند که درواقع نشان‌دهنده اهمیت یادگیری علم و تعلیم است.

درواقع اگر انسان نیز علاقه‌ای بسیاری به تعلیم و یادگیری علوم مختلف داشته باشد، چنانچه معلم و تعلیم‌دهنده‌ای نداشته باشد نمی‌تواند در این مسیر موفق شود و کسب علم کند.

از سوی دیگر نگاهی به تاریخ بشریت و سیره پیامبران نشان می‌دهد که ایشان جملگی برای هدایت و راهنمایی انسان‌ها به پیامبری مبعوث شدند.

به همین علت است که رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) با اشاره به جایگاه رفیع معلمان بیان داشتند: معلّمی شغل انبیا است»، موضوعی که در قرآن نیز درباره آن چنین آمده است یُعَـلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَة؛ (ازجملهٔ خصوصیّات پیامبران، تعلیم است.)

این روزها بار دیگر در هفته معلم قرار دهیم و به همین علت با معلم برگزیده ناحیه 4 آموزش‌وپرورش استان قم به گفتگو نشستیم.

معصومه حافظی هستم دارای دکتری مدرسی معارف گرایش قرآن و متون اسلامی، از سال 81 تدریس را در مقطع کارشناسی آغاز کردم اما 10 سال است که در آموزش‌وپرورش استان قم مشغول به خدمت هستیم.

10 سال سابقه تدریس در آموزش و پرورش دارم

در طی این 10 سال در همه مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان تدریس داشته‌ام و علاوه بر این در مقطع کارشناسی حوزه و دانشگاه، کارشناسی ارشد دانشگاه نیز سابقه تدریس درام.

هم‌اکنون نیز در مقطع ابتدایی و در گروه الهیات دانشگاه فرهنگیان مشغول به خدمت‌رسانی و تدریس هستم.

علاقه‌ای فراوانی به تدریس داشتم و بعد از فارغ‌التحصیلی در چند مرکز آموزشی مشغول به کار شدم و سپس وارد آموزش‌وپرورش شدم.

معلمی فرایند یادگیری و یاددهی است

بسیاری از معلمان این استان معلم نمونه هستند و امسال نیز این توفیق نصیب من شد تا معلم نمونه شدم.

معلمی با توجه به این‌که فرآیند یادگیری و یاددهی است من همواره این یادگیری را جدی می‌گیرم و بر یادگیری بیشتر تأکیددارم.

در تجربیات و مطالعات خودم یاد گرفتم که اگر معلمی وجود خودش را از خشونتی دور کند و سعی کند رفتار و منش خودش را به اصول اخلاقی آراسته کند، در این حرفه موفق‌تر است

آموزه‌های پیرامون اصول رفتاری معلم را می‌توان در فرهنگ غنی و باارزش قرآن کریم مشاهده کرد چنانچه در آیه شریفه آل‌عمران 159 آمده است: فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ. (به مرحمت خدا بود که با خلق مهربان گشتی و اگر تندخو و سخت‌دل بودی مردم از گِرد تو متفرق می‌شدند)

درواقع این خشونت و تندی است که انسان‌ها را فراری می‌دهد و نرم بودن است که انسان‌ها را جذب می‌کند.

من همواره سعی می‌کنم به این آموزه پایدار باشم و با رعایت نظم و قوانین با دانش آموزان ارتباط گرفته و آن‌ها را به علم‌آموزی تشویق کنم.

علاوه بر این معلم باید در حوزه تربیتی عامل بر آن چیزی باشد که به زبان می‌آورد، معلمی که دوست دارد فراگیران و دانش‌آموزانش اهل ادب، نظم و علم باشند، باید خود در این کار نمونه باشد تا بتواند بر دانش آموزان تأثیرگذار باشد.

کرونا مدارس را تعطیل کرد اما آموزش تعطیل نشد

از همان روزهای نخستین که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد، برای ادامه آموزش فضای مجازی در دستور کار قرار گرفت.

از همان روزهای اول تدریس را در فضای مجازی را شروع کردیم و با راه‌اندازی شبکه شاد تدریس در فضای مجازی هدفمند شد.

در این شبکه امکان حضور غیاب و ... وجود دارد اما در کنار هم این مزایا تجربه‌ای جدیدی بوده و نیاز است که همه کاستی‌های این برنامه برطرف شود.

علاوه بر این نیاز است که دوره‌های آموزشی برای معلمان گذاشته شود تا نحوه استفاده از این شبکه بیشتر برای معلمان بیان شود.

https://qomefori.ir/vdcd.z0x2yt0fna26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما