تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۳۱
کد مطلب : 2108
معلم برگزیده اداره کل آموزش‌وپرورش استان قم با بیان این‌که نگاه شغلی به معلمی ندارم، گفت: استفاده از فضای مجازی برای تدریس، تجربه جدید و جالبی است.
استفاده از فضای مجازی برای تدریس، تجربه جدید و جالبی است / نگاه شغلی به معلمی ندارم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، روز معلم یکی از به یادماندنی‌ترین روزهای زندگی برای همه ما آدم‌ها است به خصوص در ایام کودکی که سعی می‌کردیم به هر نحوی شده کادویی کوچک اما با ارزش برای معلم‌های خودمان ببریم.

معلم‌هایی که در طول سال به همه رنج‌ها و مشکلاتی که بود با کمی‌ها و کاستی‌ها به خصوص در دهه‌های گذشته می‌ساختند اما ذره‌ای از علاقه آن‌ها به تدریس و علم‌آموزی به ما کم نمی‌شد.

امسال نیز فرارسیدن 12 اردیبهشت و هفته معلم ما را بر آن داشت تا گفتگویی با یکی از معلمان نمونه استان قم داشته باشیم که در ادامه می‌آید.

خودتان را معرفی می‌فرمایید؟

اعظم زارع هستم، دارای مدرک دکتری روانشناسی و مدت 24 سال است که معلم هستم و در مقطع ابتدایی و پایه‌های مختلف تدریس دارم.

علاوه بر مدرسه چند سالی است که در دانشگاه فرهنگیان و موسسه طلوع مهر هم تدریس دارم.

  چرا این شغل را انتخاب کردید؟

در ابتدا باید بگویم معلمی را به‌هیچ‌عنوان شغل نمی‌دانم چراکه این کار را با عشق و علاقه‌ای تمام انجام می‌دهم و در این مسیر ذره‌ای تردید ندارم.

به نظر من اگر نگاه کاری به معلمی داشته باشیم نمی‌توانیم ارتباط لازم را با دانش آموزان داشته باشیم به همین علت من این کار را بادل و جان انجام می‌دهم و نگاه شغلی نداشته و نخواهم داشت.


  شما به‌عنوان معلم برگزیده ناحیه 2 انتخاب شدید، رمز موفقیت شما در چیست؟

رمز موفقیت من این است که واقعاً به معلم بودن خودم عشق می‌ورزم و دانش آموزان را با تمام وجود دوست دارم.

علاوه بر این همیشه سعی کرده‌ام که دانش خودم را به‌روز کنم و در انتظار این نباشم که دیگران خواسته‌های من را برآورده کنند به همین علت خودم وارد کار می‌شوم.

نکته‌ای دیگری که باید مطرح کنم این است که همیشه از خدا خواستم که کمک کند تا رسالت خودم را به بهترین شکل ممکن انجام بدم.

آیا از روش خاصی برای تدریس استفاده می‌کنید؟

من برای تدریس از روش‌هایی استفاده می‌کنم که کلاس پویا باشد و دانش آموزان مشارکت زیادی در درس‌ها داشته باشند.




تکنیک‌هایی که در خصوص مدرسه کیفی یاد گرفته‌ام را اجرا می‌کنم و علاوه بر این مهارت‌های زندگی را به روش‌های مختلف به دانش آموزان آموزش می‌دهم، این روش باعث می‌شود که دانش آموزان به کلاس جذب بشوند و کلاس را دوست داشته باشند.

در خصوص مشکلاتی که دارید، توضیح می‌دهید؟

ببینید در طی 24 سالی که در آموزش‌وپرورش خدمت می‌کنم، همواره مشکلاتی وجود داشته اما مهم این است که ما چگونه بر این مشکلات غلبه کنیم.

به‌عبارت‌دیگر چگونه مدیریت کنیم و از چه راه‌حل‌های بهره بگیریم که اثر این مشکلات را کم کنیم.

ما معلم هستیم و باید خلاق باشیم و برای رفع مشکلات باید راهکار بسازیم یا از راهکارهایی که دیگران استفاده کرده‌اند، بهره بگیریم.

با این شرایط می‌توانیم در اوج مشکلات هم نتیجه و ماحصل کارهای خودمان را ببینیم و به هدف اصلی خودمان که ارائه تعلیم و تربیت مناسب و خوب است، برسیم.


  متأسفانه کشور درگیر بیماری کرونا است و همین مسئله موجب تعطیلی مدارس شده، نظر شما در خصوص این شرایط و بهره‌مندی از فضای مجازی چیست؟

ببینید بیماری کرونا یک مشکل جهانی بود و متأسفانه کشور ما را نیز درگیر کرد، به دلیل این‌که ورود این بیماری به کشور ابتدا در قم و با شجاعت پزشکان قمی تشخیص داده شد، شهر قم جزء اولین شهرهایی بود که مدارس خود را تعطیل کرد اما تعطیلی مدارس موجب تعطیلی درس نشد.



هرچند که بیماری کرونا برای ما و دانش آموزان مشکلاتی را ایجاد کرد به‌طوری‌که ارتباط مکانی و دیداری فیزیکی ما با دانش آموزان عملاً ممکن نشد.

بااین‌وجود قبل از شیوع کرونا دانش آموزان من از اول سال از پیام‌رسان ایتا استفاده می‌کردند و بعد از وقوع کرونا در گروه‌های و کانال‌های که داشتیم تدریس را به روش‌های مختلف ادامه دادیم.

یکی از این روش‌ها این بود که فیلم‌هایی با حجم پایین از تدریس گرفته و برای استفاده دانش آموزان در کانال یا گروه بارگذاری می‌کنم.

بعد از این‌که شبکه آموزش یا همان شاد راه‌اندازی شد در گروه آنلاین می‌شویم و تقریباً همه کارهایی که در کلاس‌های حضوری انجام می‌دهیم در آنجا ارائه می‌شود.

البته برخی از دانش آموزان گوشی هوشمند ندارند برای این دسته سی‌دی‌های آموزشی تدارک دیده شد که از طریق مدیر مدرسه در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

به‌هرحال بهره‌مندی از فضای مجازی موجب شد که هم دانش ما و هم مهارت افزایی دانش آموزان بالا برود و درواقع تجربه جدیدی بود.

  سخن پایانی

به نظر من مهم‌ترین عامل در پیشرفت در هر کاری برقراری ارتباط خوب است و این موضوع در خصوص دانش آموزان نیز صدق می‌کند.

نباید بچه‌ها را مجبور به کاری که نمی‌خواهند آن را انجام بدهند بلکه سعی کنیم به آن‌ها آگاهی بدهیم و اطلاعات را به نحوی بدهیم که خودشان مشتاق یادگیری و علم‌آموزی شوند.



گفتگو: عباسعلی محمدی مطلع

https://qomefori.ir/vdcc.xqia2bqs4la82.html
نام شما
آدرس ايميل شما