تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب : 1996
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با تاکید بر ضرورت تقویت نظارت بر تاکسی‌های شهر قم گفت: نظارت سازمان تاکسیرانی شهرداری بر تاکسی‌های این شهر خیلی ضعیف است.
معاون شهردار: نظارت بر تاکسی‌های قم ضعیف است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، عباس ذاکریان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت نظارت شهرداری قم بر تاکسی‌های این شهر ضمن پذیرش عملکرد ضعیف و غیرقابل‌قبول نهاد متبوع خود در این زمینه، اظهار داشت: ما به رانندگان تاکسی تسهیلاتی نمی‌دهیم، که بخواهیم در یک چارچوب خاص بر عملکرد آن‌ها نظارت داشته باشیم.

وی بیان داشت: در حال حاضر یک راننده تاکسی در قم با یک راننده‌ای که با خودروی شخصی اقدام به جابه‌جایی مسافر می‌کند، تفاوتی ندارد.

معاون شهردار قم گفت: اگر ما امتیاز نقل‌وانتقال مسافران درون‌شهری را فقط در انحصار رانندگان تاکسی‌ قرار دهیم، در آن صورت می‌توانیم طبق چارچوبی که تعیین می‌کنیم، بر عملکرد تاکسی‌ها نظارت داشته باشیم.

۶ هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر قم وجود دارد، این تعداد شامل ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه تاکسی خطی، ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه تاکسی گردشی و یک هزار دستگاه تاکسی بیسیم است و باقیمانده تاکسی‌ها بین قم و شهرهای اقماری تردد دارند.

ذاکریان تصریح کرد: در خصوص سهمیه‌بندی بنزین نیز باید به‌گونه‌ای عمل شود که رانندگان تاکسی فقط طبق مجوز شهرداری و نرخ مصوب اقدام به دریافت کرایه از مسافران نمایند.

وی همچنین با اشاره به مشکل‌های موجود برای هوشمندسازی سیستم کنترل ترافیک شهر قم خاطرنشان کرد: کل توسعه هوشمندسازی ترافیک قم معطل پول جرائم راهنمایی رانندگی می‌باشد.

ذاکریان یادآور شد: طبق قانون ۴۲ درصد درآمد حاصل از وصول جرائم راهنمایی رانندگی باید به شهرداری پرداخت شود، ولی در سال گذشته به‌رغم وصولی بیش از ۹۰ میلیارد ریال، کل مبلغ پرداختی به شهرداری قم تنها ۲ میلیارد ریال بوده تا جایی که ناچار شدیم این موضوع را از طریق دیوان محاسبات و دادگستری پیگیری کنیم‌.

وی افزود: بر اساس اعلام رئیس پلیس راهور قم در نیمه نخست سال جاری رقم وصولی جرائم مذکور در این استان بالغ‌بر ۳۵۰ میلیارد ریال بوده ولی تاکنون هیچ مبلغی به شهرداری داده نشده است‌، ازاین‌رو در حوزه نصب دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلف‌ها هیچ توسعه‌ای نخواهیم داشت مگر اینکه پول جرائم پرداخت شود و تاکنون هزینه اقدام‌های صورت گرفته نیز از محل بودجه داخلی شهرداری تامین شده است.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است تا در سال آینده ۱۰ نقطه شهر به‌صورت مرکزی هوشمند سازی شود تا بخش قابل‌توجهی از ترافیک پشت تقاطع‌ها را کاهش دهیم.

وی با یادآوری اینکه هم‌اکنون یک نقطه از شهر به‌صورت منفرد هوشمندسازی شده است، افزود: استانداردسازی ۱۰ تقاطع مهم شهر شامل المان‌ها، تابلوها و چراغ‌های راهنمایی رانندگی نیز در دستور کار است.

معاون شهردار قم همچنین با اشاره به معضل کمبود پارکینگ در قم آن را زخم کهنه این شهر توصیف کرد و افزود: در سالیان گذشته اتفاق‌های خوبی برای احداث پارکینگ رخ نداده و در بحث تملک املاک در مسیر نیز مبالغی پیش‌بینی شد که خیلی موفقیت‌آمیز نبود و برای بازگشایی معابر توفیقی نداشتیم.

ذاکریان تصریح کرد: برای تامین مکان مناسب جهت ساخت پارکینگ به سمت استفاده از ظرفیت زیر معابر شهر رفتیم و برای جانمایی، عارضه‌سنجی و مطالعات اولیه به کمک مشاور چند نقطه مشخص شد.

وی، محور استاد فقیهی حدفاصل خیابان ۱۹ دی تا خیابان شهید لواسانی را نخستین مکان مشخص‌شده جهت احداث پارکینگ زیرسطحی در قم ذکر کرد و گفت: در این طرح همان‌گونه که احداث معبر صورت می‌گیرد، زیر آن نیز پارکینگ ساخته می‌شود.

وی بلوار یاران و فلکه شهید دستغیب را نیز دومین نقطه در نظر گرفته‌شده برای این کار دانست و گفت: با توجه به تقاضاهای بالای موجود در خصوص ایجاد پارکینگ در فلکه شهید دستغیب، طراحی این طرح انجام‌شده و به‌محض پیش‌بینی اعتبار لازم در بودجه سال ۹۹ برای اجرایی شدن به حوزه فنی و عمرانی شهرداری ارائه می‌شود.

معاون شهردار قم اضافه کرد: برای احداث پارکینگ‌ چند مکان دیگر نیز پیش‌بینی‌شده که اگر در بحث عارضه‌سنجی و مطالعات پاسخ بدهد، وارد مرحله اجرا خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به طرح احداث پیاده راه‌های پیوسته در سطح شهر قم گفت: این طرح به‌صورت بلوک‌های مجزا اجرا می‌شود و اولین بلوک نیز خیابان شهدا می‌باشد.

وی یادآور شد: در خیابان مذکور به دلیل یک‌طرفه بودن، حجم پارک حاشیه‌ای و تردد در کوچه‌ها بالاست، و به همین علت رفت‌وآمد شهروندان نیازمند پیاده راه‌های پیوسته است.

وی گفت: تلاش داریم تا موضوع ایمن‌سازی پیاده راه‌ها را از هسته مرکزی شهر قم به کل این شهر توسعه دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت کشور مبنی بر ضابطه‌مند شدن فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در سطح شهرها خاطرنشان کرد: بر این اساس کلیه شرکت‌های تاکسی اینترنتی ملزم به عقد قرارداد با شهرداری‌ها شدند، ازاین‌رو فعالیت دو شرکت تپ سی و اسنپ که تاکنون این اقدام را انجام دادند، ازنظر شهرداری قم قانونی است.

معاون شهردار همچنین با تبیین برخی از مطالعات حمل‌ونقل قم گفت: طرح جامع مطالعات حمل‌ونقل تحت نظارت دانشگاه تهران تا پایان سال جاری نهایی می‌شود، و این طرح نقشه راه برنامه‌های حوزه حمل‌ونقل و ترافیک قم به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: تمام بحث‌های اولویت‌بندی بازگشایی معابر، جانمایی پایانه‌های مسافربری و بار و تقاطع‌های غیر هم‌سطح و حمل‌ونقل عمومی در یک افق ۵ تا ۱۵ ساله بر مبنای این طرح صورت می‌گیرد.

وی همچنین طرح جامع دوچرخه را نیز موردتوجه قرار داد و گفت: قرارداد این طرح با دانشکده فنی دانشگاه قم منعقدشده و قرار است تا پایان امسال طرحی را در این زمینه ارائه کند.

ذاکریان بابیان اینکه در خصوص دوچرخه طی سالیان گذشته به‌صورت پراکنده در قم کارهایی انجام‌شده ولی به دلیل نداشتن یکپارچگی لازم بازخورد خوبی نداشته است، بیان کرد: در این طرح مطالعاتی همه ابعاد توسعه حمل‌ونقل دوچرخه اعم از مسیرها، ایستگاه‌ها، دوچرخه اشتراکی و فرهنگ‌سازی پیش‌بینی‌شده است.

وی در خصوص احداث پارک ترافیک در قم نیز خاطرنشان کرد: طراحی سه پارک ترافیک در کنار بوستان تخصصی دوچرخه و در بوستان‌های جوان و ولایت تکمیل‌شده و برای انتخاب پیمانکار به مناقصه گذاشته‌شده است.

وی افزود: اردوگاه ۱۵ خرداد آموزش‌وپرورش نیز برای ایجاد پارک ترافیک، توسط سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم تجهیز شده است.

https://qomefori.ir/vdcg.y9qrak9y3pr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما