تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۴۳
کد مطلب : 1940
نگاهی به رفتار پیامبر اسلام با دشمنان؛

رفتار پیامبر اسلام(ص) با دشمنان یکسان نبود

کارشناس دینی با بیان این‌که خداوند پیامبر را الگوی مسلمانان قرار داده است، گفت: رفتار پیامبر اسلام با دشمنان یکسان نبود.
رفتار پیامبر اسلام(ص) با دشمنان یکسان نبود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، حجت‌الاسلام محمد رکّعی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،  با اشاره به نحوه تقابل حضرت محمد(ص) با دشمنانش اظهار داشت: در عصر امروز و در حکومت‌های اسلامی مانند جمهوری اسلامی ایران همواره این موضوع مطرح می‌شود که در برابر دشمنان چه روشی را در پیش بگیریم.

وی ادامه داد: در تاریخ اسلام سابقه حکومت معصوم را در دو زمان بیشتر نداریم نخست در زمان حضرت محمد(ص) و دیگری در زمان حکومت حضرت علی(ع) است که  باید از این دو بزرگوار الگو بگیریم.

قرآن پیامبر را الگوی مسلمانان قرار داده است

حجت‌الاسلام رکعی بابیان این‌که قرآن پیامبر را الگوی مسلمانان قرار داده است، بیان داشت: خداوند در قرآن به مسلمانان دستور می‌دهد در همه زمینه‌ها پیامبر را الگوی خودشان قرار بدهند و این الگو گیری همه شئونات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی ، اقتصادی و ... را دربرمی گیرد.

وی ادامه داد: نوع رفتار پیامبر با دشمنان در طول عمر مبارکشان را می‌توانیم الگویی برای خودمان در عصر حاضر قرار بدهیم و با همان شیوه با دشمنان برخورد کنیم.

رفتار پیامبر با دشمنان یکسان نبود

این کارشناس دینی بابیان این‌که  رفتار پیامبر با دشمنان یکسان نبود، ابراز داشت: پیامبر با برخی از دشمنان نرمش داشتند و نسبت به مقتضیات زمان رفتارشان تفاوت داشت به‌طوری‌که در برخورد با دشمنان تاریخ پیامبر به سه زمان تقسیم می‌شود.

وی افزود: اولین دوره زمانی بود که پیامبر هنوز دعوت به اسلام را علنی نکرده بودند و مخفیانه تبلیغ می‌کردند و دوم بعد از علنی کردن دعوت در مکه و دوره سوم نیز بعد از تشکیل حکومت در مدینه بود.

حضرت محمد(ص) برای دشمنی شخصی از کسی انتقام نگرفت

حجت‌الاسلام رکعی افزود: در زمان پیش از اعلام علنی پیامبر با دشمنان و مشرکان تعامل و مدارا داشتند و افرادی که با شخص پیامبر دشمنی می‌کردند در این دوران پیامبر باگذشت با آن‌ها رفتار می‌کردند به‌طوری‌که ایشان برای خودش از هیچ‌کس انتقام نگرفت و سیره‌ای ایشان عفو و گذشت.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی نیز در این زمینه می‌فرماید که ایشان برای دشمنی شخصی از کسی انتقام نگرفت.

حجت‌الاسلام رکعی تأکید کرد: در این دوره پیامبر با دشمنان اسلام هم تعامل داشتند و با نصیحت با آن‌ها تعامل می‌کرد به‌طوری‌که اگر این‌ها امانتی نیز داشتند حضرت می‌پذیرفتند.

وی ادامه داد: در دوران بعد از اعلام رسمی اسلام در مکه در این دوره پیامبر در برابر مشرکان مقاومت می‌کردند و این مقاومت به دو شکل بود به‌طوری‌که در دوره‌ای دستور هجرت دادند و در نوع دوم پیامبر از پیروانش خواست تا مقاومت کنند نمونه‌ای دوران را می‌توان به محاصره اقتصادی مسلمانان در شعب ابی‌طالب اشاره کرد که دوران بسیار سختی را بر آن‌ها تحمیل کردند اما بااین‌وجود پیامبر دست از مقاومت نکشید.

پیامبر در برخی زمان‌ها شدت عمل داشتند

این کارشناس دینی به دوره سوم اشاره کرد و بیان داشت: در دوره سوم که در مدینه بود پیامبر با دشمنان دو نوع رفتار داشتند در برخی از زمان‌ها شدت عمل داشتند و در برخی از زمان‌ها مصالحه می‌کردند.

وی ادامه داد: حضرت محمد(ص) در این دوران جنگ‌های متعددی با مشرکان و دشمنان ازجمله مشرکان مکه داشتند به‌عنوان‌مثال در جنگ بدر پیامبر آغازگر بود چراکه خواستار بازگردان اموال مسلمانان بودند که مشرکان مصادره کرده بودند اما در زمان‌هایی مانند سال ششم هجری با مشرکان قرارداد صلح می‌بندند درحالی‌که در اوج قدرت بودند.

حجت‌الاسلام رکعی افزود: در مورد یهودیان نیز وقتی ایشان در قدرت تمام هستند با یهودیان ابتدا قرارداد صلح امضاء می‌کنند و زمانی که این قرارداد را زیر پا می‌گذارند آن‌ها را به خارج از مدینه می‌فرستد.

وی تصریح کرد: با بررسی و مطالعه‌ای غزوات پیامبر به‌راحتی می‌توان فهمید که ایشان در زمان‌های مختلف با دشمنان چه نوع برخوردهایی داشتند تا از آن‌ها الگو گرفت.

حجت‌الاسلام رکعی خاطرنشان کرد: به‌عنوان‌مثال اگر شخصی دشمن شخصی بود و به خود پیامبر برمی‌گشت ایشان آن‌ها را می‌بخشید اما اگر افراد و اشخاصی بودند که گذشت از آن‌ها به منافع اسلام و کشور صدمه می‌زد اینجا پیامبر اغماض نمی‌کردند و اگر اسیر هم شده باشند آن‌ها را اعدام می‌کردند که برای نمونه می‌توان به اعدام برخی از یهودیان اشاره کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم که رفتار پیامبر با دشمنان فقط بارحمت و رأفت و یا این‌که رفتار پیامبر با شدت عمل بوده است بلکه نسبت به مصالح جامعه با آن‌ها برخورد می‌کردند.

https://qomefori.ir/vdcf.jdyiw6d1xgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما