تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : 1919
با برپایی موکب در طریق الحسین؛

هنری که نذر حسین(ع) شد

جمعی از هنرمندان کشور با برپایی موکب در عمود 299 طریق الحسین به ارائه خدمات فرهنگی و هنری به زائران اربعین حسینی می پردازند.
هنری که نذر حسین(ع) شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری،  به نقل از روابط عمومی هیئت هنر و رسانه، جمعی از هنرمندان خطاط و گرافیست کشور در قالب موکب کانون هنر شیعی قم اقدام به برپایی موکب در مسیر نجف تا کربلا کرده اند و خدمتی متفاوت به زائران اباعبدالله الحسین ارائه می دهند.

مسئول کانون هنر شیعی با اشاره به اهمیت حضور در راهپیمایی حسینی گفت: هر کس یک سال توفیق حضور در راهپیمایی اربعین حسینی پیدا کند، علاقمند است که خدمتی را در حد توان در سال های آینده در این مسیر ارائه کند.

استاد مسعود نجابتی با بیان اینکه در این عرصه شاهد انواع و اقسام خدمات در مسیر نجف به کربلا به شکل‌های مختلف خدمات هستیم، یادآور شد: هر کس سعی می‌کند متناسب با توان و بضاعت خود، کاری انجام دهد که هنرمندان نیز در این سال‌ها تلاش کردند از این قافله جا نمانند و در حد توان این فضا را نمایش دهند.

نجابتی اظهار داشت: جلوه‌های بصیری که ما بعد از اربعین در فضاهای هنری شاهد آن هستیم ناشی از تلاش‌های هنرمندان کشور در عرصه هنرهای تجسمی از جمله عکاسی، نقاشی، خوشنویسی، گرافیک، نمایش و... است که به دیده شدن این راهپیمایی عظیم در فضای سانسور شدید رسانه‌های جهانی کمک می‌کند.

وی با اشاره به حضور کانون هنری شیعی برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی گفت: به نظر ما یکی از خدماتی که به نظر ما برای زائران لازم بود علائم و نمادهای شیعی است که در قالب نوشتار و تصویر به شکل‌های انتزاعی و مختلف در طی قرن‌ها به وجود آمده است و در آرشیو بصیری ما وجود دارد.
این هنرمند برجسته کشور با بیان اینکه در شرایط فعلی ما از این علائم و نمادهای شیعی غافل بودیم، ابراز داشت: امروز تهاجم فرهنگی هم باعث شده تا حدودی روی شئون مختلف زندگی نیز عناصر غربی را مشاهده می‌کنیم.
وی با بیان آینه دیدن نوشته‌های لاتین بدون تناسب با فرهنگ حسینی شاید هر بیننده حساسی را در مسیر راهپیمایی ناراحت کند، ابراز داشت: سعی کردیم با راه‌اندازی موکبی در قالب هنر و رسانه هم چاپ نمادها و نشانه‌ها را روی لباس‌ها و ملزومات زائران انجام دهیم و هم دوستان رسانه ای این فضا را در جامعه تبیین کنند تا بتوانیم سال‌های بعدی این کار را گسترده‌تر و با توان بیشتری ارائه دهیم.
نجابتی با بیان اینکه موکب کانون هنر شیعی با حمایت بی‌دریغ دوستان ما در موکب آیت‌الله‌العظمی میرزا جواد تبریزی و حمایت جدی بنیاد فرهنگی روایت فتح برپا شد، گفت: این اتفاق با همکاری و عزیزان هنرمندی که در این مدت با ما همکاری کردند در حال شکل‌گیری است.
وی با اشاره به استفاده از چاپ‌های دستی از جمله چاپ سیلک در موکب گفت: با وجود اینکه این نوع چاپ در مسیر پیاده‌روی دشوار بود اما این کار را انجام دادیم که استقبال مخاطبان از آن بیش از تصور ما بود.
این هنرمند برجسته کشور تأکید کرد: به هر حال این نمادها و نوشته‌ها تصاویر تولید شده توسط هنرمندان متأخر و معاصر در فضای گسترده‌تری در حال استفاده است و به نظر بنده هنر در حال پیدا کردن جایگاه واقعی خود است.
وی با بیان اینکه ما قائل نیستیم که آثار هنری برای موزه‌ها و نگارخانه‌ها تولید شود، تصریح کرد: ما نگارخانه‌ای به این وسعت عظیم داریم که آثار بر روی سطوح مختلف زندگی از جمله دیوارها، بنرها، فضاهای مصرفی و حتی روی لباس و کوله‌پشتی و ملزومات زائر دیده می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین جعفر تبریزی نیز با اشاره به اهمیت برپایی موکب اهالی فرهنگ و هنر در مسیر پیاده روی اربعین گفت: امروز که دشمنان سعی می‌کنند با تبلیغات کاذب جوانان ما را به انحراف بکشانند کانون‌های فرهنگی و هنری باید توجه بیشتری به مقابله با انحرافات کنند.
وی با تأکید بر اینکه بنیاد فرهنگی شیعی باید بتواند نسل ولایی و متدین تربیت کند، خاطرنشان کرد: در مسیر راهپیمایی عظیم اربعین حسینی که انواع خدمات ارائه می‌شود باید گروهی نیز باشند که فرهنگ اصیل اسلامی را به جوانان القا کنند.
فرزند آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی با تأکید بر اینکه امیدواریم هر موکب یک کانون فرهنگی در کنار خود داشته باشد، خاطرنشان کرد: این کانون‌های فرهنگی می‌توانند مکتب اهل‌بیت را به صورت تصویر، فیلم و کتابت به مردم تفهیم کنند و بیش از گذشته فرهنگ اهل‌بیت را به ویژه در بین جوانان ترویج کنند.

https://qomefori.ir/vdcb.8b8urhb99iupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما