تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۴
کد مطلب : 1891
در پیام آیت الله العظمی سبحانی عنوان شد؛

در پیام آیت الله العظمی سبحانی عنوان شد؛

آیت الله العظمی سبحانی در پیامی به مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله فقهی، ایشان را فردی مخلص توصیف کرد که رمز موفقیت ایشان دوری از هوا و هوس بوده است.
در پیام آیت الله العظمی سبحانی عنوان شد؛
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر تحریری، استاد حوزه و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) و تولیت مدرسه علمیه مروی تهران عصر پنجشنبه 11 مهرماه در مراسم گرامی‌داشت آیت‌الله شیخ هادی فقهی، مترجم کتاب سنن النبی، در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) که با حضور آیت الله مصباح یزدی، آیت الله رضا استادی و آیت الله مسعودی خمینی برگزار شد، گفت: خداوند توفیق به بنده فرمود که چند صباحی چهره علامه را در این مکان زیارت می‌کردم؛ ایشان آنقدر سعه روحی داشت که طلبه کوچکی مانند بنده را به محضر می‌پذیرفت و راهنمایی‌های تهذیبی و تربیتی برای ما داشتند.

وی افزود: راه و روش معرفت خاص پروردگار متعال است که مطابق مضامین آیات و روایات، امکان چنین معرفتی را برای انسان ایجاد می‌کند و هر کسی به اندازه ظرفیت وجودی خودش توان خالص شدن برای خدا را دارد.

حجت الاسلام والمسلمین تحریری با بیان اینکه اخلاص لله دو نوع است که یکی اخلاص در عمل است و آن هم دارای مراتبی است تصریح کرد: اخلاص دیگر، اخلاص خود برای خداست که قدم نهادن در وادی مخلصیت است و خداوند انسان را با فراهم کردن شرایطی با اخلاص خودش، مخلَص می‌گرداند همان طور که در آیه شریفه 47 سوره«ص» فرمود: وَإِنَّهُمْ عِنْدَنَا لَمِنَ الْمُصْطَفَيْنَ الْأَخْيَارِ ﴿۴۷﴾.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: این راه صرفا برای امامان  نیست بلکه راه  برای کسانی که بخواهند با شرایط بسیار دشوار و سنگین در این مسیر حرکت کنند هم باز است تا به گونه ای که شیطان در ساحت وجودی آنان راه نیابد و به جایگاهی برسند که به اندازه خود توان توصیف خداوند را داشته باشند.

وی با بیان اینکه عده ای خاص در میان انسان ها با مجاهدات بسیار پیچیده به مقام سابق بالخیرات می رسند اظهار کرد: خداوند فرمود که ما کتاب را به ارث برای بندگان خود گذاشتیم؛ انسان ها در مواجهه با این کتاب سه دسته هستند، ظالم به نفس خود، مقتصد و سابق بالخیرات به اذن الهی، که سابق خیرات می توانند تا به حقایق این کتاب برسند .

وی افزود: سابقین کسانی هستند که همت خود را حتی از توجه به اصلاح خود هم بالاتر قرار داده اند؛ از امام صادق سؤال شد و ایشان فرمودند که مقتصد کسی است که دور و بر قلبش و اصلاح قلب می پرخد ولی انسان، مقصد بالاتری دارد و آن ذات اقدس الهی است که فرد در مسیر حقیقت مطلق قرار بگیرد و چیزی در برابر آن حقیقت نبیند.

حجت الاسلام تحریری بیان کرد: مسیر فقهای برجسته عالم شیعه و سلسله ای که علامه طباطبایی التزام شاگردی این مکتب را با آن عظمت علمی و فقاهتی داشت تعبد خاص به التزام حقانی و عملی این مسیر داشت و کسانی را هم در این مسیر تربیت کردند.

آیت‌الله تحریری تصریح کرد: مرحوم ایت الله فقهی، مهدی به این هدایت شده بود؛ علاوه بر اینکه در محضر علامه طباطبایی، مباحث تفسیری و فلسفی را فرا گرفت ارتباط خاص تربیتی هم با مرحوم علامه داشتند و با برخی افراد که از خواص شاگردان علامه در تهران بودند مجمعی ایجاد کرده بودند که بنده تا حدودی به خاطر دارم. مرحوم پدرم از شاگردان اولیه علامه طباطبایی با برخی هم دوره ای ها جلسات معنوی داشتند تا اینکه اشتغالات گوناگون سرگرم به خود نکند و همه ما نیاز به این مسایل داریم.

عضو  هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) اضافه کرد: مسیر این بزرگواران مسیر خاص معرفت الله است که همان سابق بالخیرات است و جز خدا را نمی خواهند؛ که براساس روایات، افراد شاخص این ساحت، امامان معصوم هستند ولی کسانی با ارتباط مستمر با این اولیاء حق توانسته اند از چشمه ای که آنان نوشیدند بنوشند و شاگردانی را هم به این مسیر هدایت کنند.

حجت الاسلام تحریری با اشاره به حدیث معراج بیان کرد: خداوند در این مجلس یگانه با پیامبر ذکر خیرهایی از اهل آخرت و محبین خاص خود دارد که این ها در مسیری حرکت می کنند که همواره در مبارزه با هواهای نفسانی هر روز 70 بار کشته می شوند.

حجت الاسلام تحریری تصریح کرد: سابق بالخیرات کسانی هستند که باید پا روی غیرخدا بگذارند و در صحنه عمل هم نشان دهند که شهدای ما در این مسیر حرکت کردند؛ امام خمینی از کسانی است که در این مسیر حرکت کرده و علاوه بر تجهیز به جهاز معارف گوناگون اسلامی مجهز به معارف عمیق و حقایق آفرینش شدند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در صفحه 248 روضه کافی تصریح کرد: در این روایت بیان شده است که دنیا  در برابر این عارفان کمتر از چیزی است که زیر پا می گذارند.

https://qomefori.ir/vdca.on6k49na65k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما