تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب : 1867
مدیرمدرسه اسلامی هنر گفت: پژوهشگران و نویسندگان برای ارائه مقاله‌های خود به سومین دوره همایش ملی فقه هنر تا نیمه آذرماه امسال فرصت دارند تا چکیده مقاله‌های خود را به دبیرخانه این همایش در قم ارسال کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسین نواب روز شنبه در نشست خبری سومین همایش ملی فقه هنر در سالن اجتماعات مدرسه اسلامی هنر اظهار کرد: این همایش در ۲ موضوع اصلی «فلسفه فقه هنرهای نمایشی» و «فقه رفتار و آثار در هنرهای نمایشی» برگزار میشود.

وی با بیان اینکه در ۲ دوره پیشین همایش به فقه و مسائل کلی آن پرداخته شد، اما در این دوره بر روی بخش های سینما و تئاتر تمرکز شده است، افزود: همایش مذکور در دی ماه امسال با حضور محققان و استادان حوزه و دانشگاه و کارشناسان و اهالی هنر در استان قم ترتیب خواهد یافت.

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی بیان کرد: تاکنون ۳۰ مقاله در موضوع‌های فقه در رابطه با سینما و تئاتر به استادان و پژوهشگران مرتبط با این موضوع سفارش داده شده است.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند در قم به دبیرخانه همایش به نشانی خیابان بسیج (هنرستان)، نبش کوچه ۲۰، مدرسه اسلامی هنر و یا نشانی اینترنتی http://isoa.ir مراجعه کنند و یا با تلفن ۳۷۸۳۰۷۸۲ با پیش شماره ۰۲۵ تماس بگیرند.

مدیر مدرسه اسلامی هنر اظهار کرد: هرچه قدر ابعاد فقهی مباحث شفاف تر شود، سیاستگذاری و قانونگذاری در آن زمینه شفاف تر خواهیم داشت و این امر به نفع سینما است.

امروز سینمای ایران، یک سینمای «اخلاقی» است

وی با بیان اینکه امروز سینمای ایران یک سینمای «اخلاقی» است و در جهان آن را به همین عنوان می شناسند، تصریح کرد: سینما در این ۴۰ سال به اسلام، تشیع و انقلاب اسلامی ایران ادای دین کرده است.

وی از سینما به عنوان یکی از هنرهای برجسته انقلاب اسلامی ایران نام برد و اظهار کرد: در بخش فقهی در تلاش هستیم، هرچه شفاف تر آن را بیان کنیم که این شفافیت فقهی به نفع سینما است.

نواب، با اشاره به فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی «احمدرضا درویش» خاطرنشان کرد: این فیلم سینمایی به دلیل اختلاف آرای فقهی در ایران دیده نشد، اما در عراق دیده شد.

فیلم سینمایی «رستاخیز» آخرین ساخته احمدرضا درویش، مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند.

وی همچنین گفت: مساله سانسور، یک مساله پیچیده ای است و مساله جدیدی نیست، این پیچیدگی از ابتدا وجود داشته است و از زمان افلاطون مساله سانسور را در خلق اثر هنری داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی ادامه داد: همه حکومت ها به خاطر اینکه نگران وضعیت جامعه، وضعیت فرهنگی و امنیت جامعه هستند، مجبور هستند که سانسور را داشته باشند.  

وی افزود: اگر ابعاد فقهی آن مشخص باشد، چارچوب های سانسور نیز توسط وزارت ارشاد مشخص می شود و وزارت ارشاد چاره ای ندارد جز اینکه در همان ابعاد فقهی دست به سانسور بزند، اگر ابعاد فقهی سانسور مشخص نباشد، سانسور سلیقه ای جایگزین آن خواهد شد که هم اهالی سینما متضرر می شوند و هم مردم از برخی از اثرهای هنری محروم می شوند.

مدیر مدرسه اسلامی هنر خاطرنشان کرد: اگر ابعاد فقهی سانسور معلوم باشد، کار خیلی راحت تر انجام می شود.   

نخستین و دومین دوره همایش ملی فقه هنر در سال های ۹۴ و ۹۶ توسط مدرسه اسلامی هنر در قم برگزار شد.

مدرسه‌ اسلامی هنر نخستین موسسه‌ آموزشی - ‌پژوهشی برآمده از حوزه‌ علمیه است که در قلمروی دین و هنر برای پرورش طلاب با رویکرد تربیتی و صبغه دینی، برای تبیین مبانی تفکر دینی در هنر و نیز آموزش‌های نظری و عملی در باب هنر تاسیس شده است.

این موسسه در عرصه‌های فکری داخلی و خارجی (حوزوی و دانشگاهی) با ایجاد محیطی پویا و اندیشه‌ساز و با الهام از سنت علمی و سلوک عملی حوزه و استفاده از جدیدترین شیوه های علمی برای دستیابی به مکتب هنری اسلام بر اساس آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع) مشغول فعالیت است.

https://qomefori.ir/vdcd.90f2yt0j5a26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما