تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : 1751
یک مهندس شیرازی حدود ۲۰ سال پیش از دستگاهی برای دان کردن انار، رونمایی کرد که نتیجه تحقیقات چندین و چندساله وی بود. مهندس مجید کریمی ۴۲ ساله، مخترع دستگاه دان کردن، آبگیری و روغن‌گیری انار در ایران است.
صادرات اختراع مبتکر شیرازی به ۱۵ کشور جهان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی؛ یکی از نعمت‌های خداوند، در وجود میوه‌های مختلف در فصول گوناگون است. با شروع فصل سرما در ایران میوه‌های سردسیر رخ‌نمایی می‌کنند و بخشی از آن در سبد صادراتی کشور قرار می‌گیرند.

یکی از میوه‌های پرطرفدار ایرانی که نماد شب یلدا را هم یدک می‌کشد، انار است. معمولاً خانم‌های خانه‌دار برای اینکه از مهمانان پذیرایی کنند، برای آماده و دان کردن انار، خستگی زیادی متحمل می‌شوند. به همین منظور برخی خانوارها سعی می‌کنند انار دان‌شده خریداری کنند؛ اما معلوم نیست که در زمان دان کردن انارها، بهداشت رعایت شده است یا خیر.



 یک مهندس شیرازی حدود ۲۰ سال پیش از دستگاهی برای دان کردن انار، رونمایی کرد که نتیجه تحقیقات چندین و چندساله وی بود. مهندس مجید کریمی ۴۲ ساله، مخترع دستگاه دان کردن، آبگیری و روغن‌گیری انار در ایران است. کریمی بنیان‌گذار دستگاه دان کردن انار در ایران با ۱۸ سال سابقه تولید در مدل‌های مختلف است. وی از سال ۱۳۷۸ به عنوان اولین تولیدکننده قانونی در این زمینه شناخته می‌شود و دارای دو گواهینامه از وزارت علوم و جهاد کشاورزی است. دستگاه‌های تولیدی این کارآفرین، بر اساس حساسیت و نیاز مشتری، قابل تغییر است و بر همان اساس تولید صورت می‌گیرد.

روی پای خودم ایستادم

این مخترع ایرانی می‌گوید دو دهه قبل زمانی که قصد داشت دستگاه را تولید کند از سازمان پژوهش‌های علمی ایران یک وام بلاعوض دریافت می‌کند؛ اما پس از مدتی این وام را از او پس می‌گیرند و از آن روز مجید کریمی تصمیم می‌گیرد که از جایی کمک نگیرد و روی پای خود بایستد.

دستگاه پیشرفته جهانی

تمامی قطعات دستگاه ساخته‌شده توسط مجید کریمی، از جنس فلز ضدزنگ و ضد اسید است که همین مورد باعث شده این محصول ایرانی نسبت به نمونه‌های مشابه جهانی متمایز باشد. نمونه‌های کوچک‌تر دستگاه اناردان‌کن به دلیل داشتن چرخ، کاملاً متحرک بوده و به گونه‌ای طراحی شده که با خودروی وانت قابل جابجایی است. از دیگر مزایای آن، دارا بودن سیستم شستشوی خودکار دستگاه برای قطعات خود است. همچنین مزیت دیگر این دستگاه، این است که بعد از عملیات، دانه‌ها و پوست انار را از دو خروجی جداگانه بیرون می‌دهد. این کار برای این است که از دانه‌ها برای روغن دانه انار استفاده شود که ارزش اقتصادی بالایی دارد. این دستگاه، ۹۸ درصد از دانه‌های میوه را از پوست جدا می‌کند و تا ۹۷ درصد دانه‌های خروجی، خالص است.





مجید کریمی در سال ۱۳۷۹ این دستگاه را به عنوان محصول اختراع‌شده خود به سازمان‌ها و نهادهای علمی معرفی می‌کند و در همان سال آن را به ثبت می‌رساند. در سال ۱۳۸۰ تصمیم می‌گیرد تولید این دستگاه را به صورت انبوه درآورد و در همان سال با سرمایه شخصی، مقدمات این کار را فراهم می‌کند. در آن زمان، این دستگاه بیشتر مورد توجه باغداران و انارستان‌های کوچک قرار می‌گیرد و آنها مشتریان اصلی دستگاه اناردان‌کن ‌کریمی می‌شوند؛ اما از سال ۱۳۸۸ به بعد وی تصمیم می‌گیرد تغییری در روند تولیدات خود ایجاد کند تا وارد بازارهای جهانی شود؛ تصمیمی که به قول کریمی خیلی سخت بود اما توانست به آن جامه عمل بپوشاند. به همین منظور در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت می‌کند تا بتواند دستگاه خود را به اطلاع همه متقاضیان برساند.

 از ایده تا صادرات

کریمی می‌گوید: طرح صادرات محصول من مصادف بود با توجه جامعه جهانی به میوه انار؛ میوه‌ای کاملاً ایرانی. بنده با توجه به تحقیقاتی که در مورد این میوه داشتم به عنوان مشاور در شرکت‌های بزرگ بین‌المللی حضور یافتم. با جمع‌آوری اطلاعات و تجربیاتی که از حضور در شرکت‌های جهانی داشتم توانستم از سال ۱۳۸۸ به بعد وارد بازار جهانی شوم و اولین دستگاه خود را به کشور شیلی صادر کنم.

وی می‌افزاید: پس از شیلی، دستگاه اناردان‌کن را به آمریکا، مصر، ترکیه، روسیه، گرجستان، آذربایجان، قرقیزستان و آلمان صادر کردم و مجموعاً ۱۵ کشور خواستار محصول ما هستند و صادرات به همه آنها انجام می‌شود.  

گلایه از کپی محصولات

این مخترع ایرانی در مورد محصولاتش که مورد کپی قرار می‌گیرد توضیح می‌دهد: چین کشوری است که به کپی معروف است اما گلایه من از برخی شرکت‌های داخلی است. حضرت حافظ می‌فرماید: من از بیگانگان هرگز ننالم که با من هر چه کرد آن آشنا کرد. اکنون در برخی شهرهای ایران محصول من کپی شده و هیچ کسی هم در این زمینه رسیدگی نمی‌کند. جالب اینجاست که شرکت‌های کپی‌کننده هیچ مجوزی برای تولید ندارند اما من در طول ۲۰ سال گذشته، هر سال مجوزهای خود را به صورت قانونی تمدید کرده‌ام تا مشکلی برای کارخانه و اشتغالی که ایجاد شده پیش نیاید.

عدو شود سبب خیر

زمانی که برخی افراد اقدام به کپی محصولات کریمی می‌کنند، تصمیم می‌گیرد پا به عرصه جدیدی بگذارد. وی می‌گوید: هر بار که محصولاتم کپی شد به سرعت محصول جدید با امکانات بیشتر در بازار عرضه کردم تا اینگونه ثابت کنم راه برای یک مهندس و مخترع، بسته نیست و مخترعان حتماً یا راهی می‌یابند و یا راهی می‌سازند. حتی به بخش محصولات خانگی، کارگاهی و فول اتوماتیک کارخانه‌ای ورود کردم و خوشبختانه موفق شدم. اکنون همه این محصولات، هم در ایران به فروش می‌رسند و هم در سبد صادراتی شرکت قرار دارند. سیستم‌های فول اتوماتیک حدود ۳۰۰ هزار دلار قیمت دارند و شرکت‌های خارجی به واسطه اینکه محصول شرکت ما بسیار باکیفیت است هر قیمتی را می‌پردازند.

میزان اشتغال‌زایی

 مخترع دستگاه اناردان‌کن می‌گوید: خوشبختانه با تولید این دستگاه، در بخش روستایی اشتغال زیادی ایجاد شد و جوانان مختلف با خرید این دستگاه توانستند یک شغل مناسب برای خود فراهم کنند. در انارستان‌های کشور همیشه میزان زیادی انار به دلیل نبود تقاضا از بین می‌رود اما جوانان روستایی با خرید این دستگاه یا انارها را دان می‌کنند و یا وارد روش آبگیری می‌شوند چراکه برای محصول تازه تولیدشده مشتری زیادی وجود دارد. در زمینه اشتغال مستقیم هم حدود ۱۰ نفر به صورت ثابت در کارخانه مشغول تولید دستگاه هستند.

https://qomefori.ir/vdcf.tdyiw6deygiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما