تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : 1720
بخشدار جعفریه قم گفت: شرایط لازم برای گسترش کشت‌های گلخانه‌ای در بخش جعفریه فراهم است و این موضوع عامل رونق کشاورزی و به‌طورکلی اقتصاد منطقه است.
توسعه گلخانه‌ عامل رونق کشاورزی بخش جعفریه قم است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، سید جمال موسوی بیان کرد: گسترش گلخانه‌ها علاوه بر درآمدزایی قابل‌توجه برای بهره‌برداران، مصرف آب را در حوزه کشاورزی کاهش می‌دهد و این موضوع برای بخش جعفریه که با کمبود منابع آبی پایدار مواجه است، بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: در کنار این مزایا، در گلخانه شرایط محیطی تحت کنترل قرار می‌گیرد و تنش‌های آب و هوایی آسیب کمتری به گیاهان وارد می‌آورد، درحالی‌که در کشاورزی سنتی، محصول تحت تأثیر شدید شرایط محیط اطراف خود بوده و این موضوع در سال‌های گذشته خسارت‌های فراوانی به کشاورزان بخش وارد کرده است.

وی ادامه داد: توسعه گلخانه‌ها به دلیل مزایای اقتصادی و اشتغال‌زایی مطلوب می‌تواند عامل مهمی برای حفظ جمعیت ساکن بخش به‌خصوص در روستاها و حتی مهاجرت معکوس به این منطقه شود و درآمد خانوارهای بومی را افزایش دهد.

موسوی گفت: راهبرد اقتصادی بخش در حوزه کشاورزی، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در همه مناطق است و در این زمینه حمایت‌های لازم از بهره‌برداران به عمل خواهد آمد.

وی بیان کرد: تجربه نشان می‌دهد، فعالیت درزمینهٔ تولیدات گلخانه‌ای، دارای سود مناسبی است و به همین دلیل تلاش می‌کنیم شرایط برای ورود سرمایه‌گذاران جدید به این حوزه در بخش جعفریه بیش از گذشته تسهیل شود.

وی ادامه داد: جعفریه در مسیرهای ارتباطی پرتردد قم قرار دارد و به همین علت، موقعیت مناسبی برای فروش و صادرات محصولات تولیدی گلخانه داران بخش در داخل و خارج از استان فراهم است.

استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش جعفریه، مرکزی، خلجستان، کهک و سلفچگان است.

بخش جعفریه یکی از بخشهای استان قم با وسعتی حدود ۶۵۰ کیلومترمربع در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر مقدس قم با جمعیتی بیش از ۱۶ هزار تن با ۲ گویش فارسی و ترکی با مرکزیت شهر جعفریه است؛ این بخش در مسیر راه ارتباطی استان‌های غربی و مرکزی کشور قرار دارد و دارای یک دهستان (جعفرآباد) و یک شهر (جعفریه) و ۳۳ روستا است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است. بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

https://qomefori.ir/vdcb.5b8urhbzgiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما