تاریخ انتشار :شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : 1683
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: بازار نو قم در آستانه فرسودگی و تخریب کامل قرارگرفته است که این امر نشان از بی‌توجهی دوسویه دستگاه‌های متولی و مالکین واحدهای تجاری دارد.
بازار نو قم در آستانه تخریب قرارگرفته است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، محسن بهشتی روز شنبه در جلسه ستاد بازآفرینی قم بیان کرد: برای بازآفرینی بازار کهنه و نو قم، باید تعامل لازم با میراث فرهنگی کشور انجام و ۵۰ درصد از اعتبارات آن از طریق آنها تأمین شود.

وی گفت: درصورتی‌که سهم ۵۰ درصدی میراث فرهنگی برای ساماندهی این بازار تأمین شود، ۵۰ درصد اعتبارات دیگر نیز از طریق منابع استانی و شهرداری تأمین خواهد شد.

وی اظهار داشت: وضعیت بازار کهنه و نو مطلوب نیست، بسیاری از ستون‌های تاریخی آن توسط مغازه‌داران تراشیده شده و از بین رفته است.

بهشتی بیان کرد: هرسال باید بخشی از اعتبارات بازآفرینی شهری به ساماندهی بازار نو و کهنه اختصاص پیدا کند، همچنین برای احداث مکانی برای عرضه صنایع‌دستی محلی مناسبت‌تر از بازار کهنه و نو وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم اضافه کرد: در کنار کم‌کاری دستگاه‌های دولتی، مشارکت مالکین موجود در آن نیز به‌شدت ضعیف است و این عرصه تاریخی در آستانه فرسودگی کامل و نابودی قرارگرفته است.

بهشتی افزود: برای ساماندهی بازار نو، باید تعامل سه‌جانبه‌ای بین سازمان میراث فرهنگی، شهرداری و راه و شهرسازی صورت گرفته و وضعیت آن سامان داده شود.

بازار قم شامل بازار مسگرها، کفاش ها، راسته بازار و بازارچه حسین آباد است. این بازار از سوی بازار مسگرها به خیابان ۱۹ دی و از سمت بازارچه حسین آباد به خیابان طالقانی راه می یابد. یک قسمت از این بازار به دلیل احداث خیابان از آن جدا شده وخود به بازار نو شهرت یافته است

بازار کهنه قم با عمر بیش از ۶۰۰ سال دارای ظرفیت‌های فراوان برای جذب توریست و گردشگر است. بازار کهنه در دو سوی هسته اولیه شهر قم یعنی محله عربستان و لب چال قرار دارد.

از سال ۱۳۸۰ تاکنون، پنج دوره مرمت در بازار کهنه این استان که یکی از بازارهای تاریخی می‌باشد انجام‌شده است. این مرمت‌ها در مقیاس‌های مختلف شامل ایجاد طاق‌های فروریخته، سبک‌سازی، حذف الحاق‌ها، استحکام‌بخشی، سفیدکاری، آجرفرش می‌باشد. در این بازار کارگاه‌های صنایع‌دستی ازجمله رنگرزی سنتی، چاقوسازی، خراطی، نجاری، منبت‌کاری و غیره فعال است. این بازار که قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه بازمی‌گردد در اواخر سال ۷۶ به ثبت ملی میراث فرهنگی رسید.

معاون استاندار قم در ادامه اظهار کرد: طرح احداث پارکینگ شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) به‌عنوان یک طرح شاخص مصوبه کمیسیون ماده ۵ را دریافت کرده و بخش مهمی از مشکلات ترافیکی شهر قم را حل می‌کند.

بهشتی ادامه داد: فاز ۵ عمار یاسر نیز مصوبه کمیسیون ماده ۵ را دریافت کرده و تکمیل آن در باز شدن گره‌های ترافیکی و همچنین ادامه پیاده راه‌سازی خیابان ارم ضروری است.

وی بیان کرد: تملکات لازم برای ادامه فاز ۵ عمار یاسر باقدرت مطلوبی دنبال می‌شود و امید می‌رود در ۴ سال آینده این طرح تکمیل‌شده و به بهره‌برداری برسد.

بهشتی گفت: طرح‌های بازآفرینی شهری نیز با وضعیت مطلوبی در حال پیگیری است و با افزایش تأمین اعتبار و فرهنگ‌سازی عمومی امکان بهبود این طرح‌ها نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: کیفیت توزیع و روکش آسفالت در مناطق هدف بازآفرینی شهری، رضایتمندی بیشتر مردم را به دنبال دارد و باید در زمان‌بندی مشخصی توزیع آسفالت در آن‌ها صورت بگیرد،

در استان قم، یک هزار و ۴۳۵ هکتار بافت فرسوده و ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی وجود دارد؛ از مجموع ۱۲ هزار و ۹۳۲ هکتار از اراضی کل شهر، ۳۰ درصد آن معادل چهار هزار و ۱۳۳ هکتار که ۷۱۵ هزار جمعیت دارد، نیازمند بازآفرینی شهری است.

https://qomefori.ir/vdcj.oevfuqemtsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما