تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۴۳
کد مطلب : 1596
دانشگاه فرهنگیان، دوره فرهنگی یا ضد فرهنگ؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری،  در شرایط حساس کنونی که توجه به امر تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد و متخصص در مدارس از اولویت های جامعه به شمار می آید، بدون شک نمی توان نقش دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان دلسوز و کارآمد را نادیده گرفت. اما جای طرح یک سوال باقی می ماند که آیا روش هایی که این مرکز برای تربیت معلمان اتخاذ کرده، نتیجه مطلوب را در پی خواهد داشت یا خیر؟
اخیرا اطلاعیه ای منتشر شده که دانشگاه فرهنگیان، مهارت آموزان ماده 28 را ملزم کرده که علاوه بر دوره هایی که در طول چندین ماه اخیر گذرانده اند، در دوره های فرهنگی که در تابستان برگزار می شود نیز حضور به هم رسانند. این روزها این اطلاعیه و مفاد آن چالشی بزرگ را برای مهارت آموزان ایجاد کرده و سوهان روح آنان شده است؛ دوره ای که مقرر گردیده به مدت سه هفته و در هر روز 8 ساعت برگزار شود.
برنامه ریزی عجیب و سوال برانگیز این دوره(به عنوان نمونه زمان برگزاری جلسه توجیهی در تاریخ 10 خرداد و مصادف با روز جهانی قدس در ساعت 10 صبح، هم زمان با برگزاری راهپیمایی مردمی تعیین گردیده)، این سوال را در ذهن فراگیران پدید آورده که چگونه تن دادن به عمل ضد فرهنگی به نام شرکت در دوره کسب مهارت های فرهنگی قابل جمع است؟
متاسفانه این تناقض ها به همین مقدار ختم نمی شود. با توجه به اینکه تعداد کثیری از مهارت آموزان در بخش های مختلف شاغل هستند و برخی از آنان نان آور خانواده خود به شمار می آیند، اینکه به مدت سه هفته کار را رها کرده و امنیت شغلی خود را به مخاطره بیندازند، خسران بزرگی را در زمینه اقتصاد خانواده آنان در این شرایط طاقت فرسای معیشتی به بار می آورد، این در حالی است که نه تنها هیچ گونه حقوقی برای این افراد در نظر گرفته نشده است، بلکه هزینه های حضور در این دوره ها نیز بر دوش آنان نهاده شده است. با همه این ها، باز هم مسائل مهارت آموزان به همین مقدار ختم نمی شود و هنوز چالش های دیگری برای آنان مطرح است.
در بخش هایی از فعالیت های دانشگاه فرهنگیان، سخنانی از مقام معظم رهبری درباره اهمیت ارج نهادن به فرهنگ دیده می شود. بدیهی است که توجه به ضرورت های فرهنگی و در اولویت قرار دادن آن نسبت به دیگر مسائل از مهم ترین نیازهای امروز جامعه ما به شمار می آید. اما باید در نظر داشت که نقش خانواده به عنوان نهادی اصیل و فرهنگ ساز نیز به کرات توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی موردتاکید قرار گرفته است. بر همگان روشن است که کوچکترین تزلزل در بنیان خانواده، خسارات جبران ناپذیر فرهنگی را در پی خواهد داشت. حال چگونه می توان مادران مهارت آموزی که عموما فرزندان زیر 5 ساله دارند را مکلف کرد که به مدت سه هفته خانه و کاشانه خود را رها کرده و بدون توجه به اینکه فرزند در نبود مادر خود با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم خواهد کرد، به این مادران الفبای فرهنگی آموزش داد.
در برگزاری این دوره فرهنگی، مشکلات و چالش های دیگری نیز متوجه مهارت آموزان است که از بیان آن صرف نظر کرده و به همین مقدار اکتفا می کنیم.
حال هدف ما مهارت آموزان از تدوین این شکوائیه عدم برگزاری این دوره ها نیست؛ چرا که آموزش های فرهنگی در جای خود از اهمیت بالایی برخوردار است. اما با توجه به وجود امکانات و زیرساخت های عظیم ارتباطی، انتظار می رود این دوره ها به صورت مجازی برگزار گردد. نباید فراموش کرد که ما مهارت آموزان نخستین دوره ای را تجربه می کنیم که پودمان دوم در آن به صورت حضوری برگزار شده است، در حالی که در سال های گذشته به صورت مجازی به انجام می رسید و جا دارد مسئولان امر به این درخواست صمیمانه جامه عمل پوشانده و لااقل این دوره های فرهنگی را به صورت غیرحضوری برگزار نمایند.
بدون شک برگزاری این دوره های فرسایشی، بدون توجه به مقتضیات و شرایط مهارت آموزان، تاثیراتی منفی را برای آنان در پی خواهد داشت و چه بسا شور و شعف و انگیزه بالای این معلمان آینده برای امر تعلیم و تربیت از ریشه خشکانده شود.
در نهایت ذکر یک نکته ضروری به نظر می رسد؛ مهارت آموزانی که در قالب ماده 28 در حال گذراندن دوره هستند، تحصیلات تکمیلی را گذرانده اند و عموم آن ها فارغ التحصیلان مراکز آموزش عالی و دانشگاه های معتبر کشور هستند و هر کدام از این افراد به مدت حداقل 4 سال و حداکثر بیش از 10 سال سابقه تحصیلات آکادمیک را در پرونده خود دارند وعلی القائده با محتواها و روند آموزشی آشنا هستند؛ بنابراین با برگزاری این دوره ها به صورت مجازی هیچ گونه ابهامی برای آن ها باقی نمی ماند.
ما مهارت آموزان از مسئولان امر عاجزانه درخواست می کنیم که باری دیگر بررسی کنند که برگزاری چه نوع دوره ای مفیدتر و دارای بازدهی بیشتری خواهد بود؛ امیدواریم درخواست برگزاری دوره های فرهنگی به صورت غیرحضوری برای تصمیم گیرندگان مقبول افتد تا شاهد خروجی قابل قبول این دوره ها و تمرکز حواس مهارت آموزان عاری از هرگونه دغدغه باشیم

 

جمعی از مهارت آموزان ماده 28

https://qomefori.ir/vdcc.oqsa2bqpela82.html
نام شما
آدرس ايميل شما