تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۰۳
کد مطلب : 1521
مدیرکل راه آهن قم گفت: در این استان ظرفیت ریلی قابل توجهی برای انتقال بار وجود دارد، ولی به دلیل نبود خط فرعی از چشمه های بار به ریل راه آهن، این ظرفیت بدون استفاده مانده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری،  محسن اعتماد روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: سال گذشته 570 هزار تُن بار در قم توسط راه آهن تخلیه و 480 هزار تُن نیز بارگیری شد و در صورتی که زیرساخت های لازم فراهم باشد، این میزان به چند میلیون تُن بار در سال قابل افزایش است.
وی اضافه کرد: استان قم به دلیل موقعیت جغرافیایی و دارا بودن چند شهرک صنعتی، ظرفیت باری زیادی دارد و تلاش داریم خط فرعی از سیلو، گمرک، منطقه اقتصادی سلفچگان و شهرک شکوهیه به ریل راه آهن قم متصل کنیم.
وی بیان کرد: اتصال خط فرعی گمرک به راه آهن 90 درصد پیشرفت دارد و در چند ماه آینده تکمیل می شود که با اجرایی شدن این طرح، حداقل سالانه یک میلیون تُن بار از گمرک قم به روی ریل منتقل خواهد شد.
اعتماد افزود: اتصال خط فرعی سیلو قم به راه آهن نیز 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ولی در حال حاضر به دلیل نبود نقدینگی کار متوقف شده است که در صورت تکمیل این طرح، سالانه یک میلیون تُن بار از طریق ریل منتقل می شود.
به گفته وی، 60 درصد زیرسازی 14 کیلومتر خط ریلی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان نیز انجام و برای تخصیص اعتبارات کامل به این طرح قول مساعد داده شده است.
وی تصریح کرد: راه آهن یک بیستم آلودگی جاده را دارد و به ازای جابه جایی هر تُن کالا و هرنفر ، به ترتیب 40 و 25 سی سی سوخت صرفه جویی می شود.
مدیرکل راه آهن قم در ادامه با بیان این که نسبت مسافر ریلی به جاده در قم 30 به 70 و در سایر استان ها این نسبت 10 به 90 می باشد، گفت: تعداد مسافران ریل در قم سالانه بیش از 20 درصد رشد دارد و سال گذشته 2 میلیون و 360 هزار مسافر توسط ریل راه آهن قم جابه جا شد.
به گفته وی، تاخیر راه آهن در سال 96 به ازای هر قطار از مبدا چهار دقیقه بوده که این میزان در سال گذشته به 3.5 دقیقه کاهش یافته است.
وی با بیان این که سوانح ریلی در سال گذشته نسبت به سال 96، 41 درصد کاهش یافته است، افزود: در سال 95، به ازای هر 2 هزار و 186 تردد قطار، در سال 96 به ازای هر چهار هزار و 212 تردد و در سال گذشته به ازای هر هشت هزار و 568 تردد یک سانحه قطار در قم رخ داده است.
اعتماد افزود: در مجموع در سال 95، 13، سال 96، هفت و سال 97، چهار سانحه قطار در استان قم رخ داده است.
وی بیان کرد: نوروز سال گذشته به ازای چهار میلیون و 100 هزار تردد خودروی سواری در حوزه جغرافیایی قم، یک هزار و 72 رام قطار مسافربری و نوروز امسال نیز به ازای چهار میلیون و 30 هزار خودرو، یک هزار و 73 رام قطار مسافربری تردد نموده است.
وی افزود: در نوروز 98، به دلیل 108 حادثه رانندگی در حوزه جغرافیایی قم، 16 تَن جان خود را از دست دادند و 402 تَن مصدوم شدند، ولی راه آهن هیچ مصدوم و یا کشته ای در این محدوده زمانی نداشته است.
به گفته اعتماد، جلسه با ساربانان شتر و گله داران دام، جلسه هماهنگی با مدارس واقع در حاشیه ریل، برپایی نمایشگاه عکس و تجهیزات ریلی در ایستگاه راه آهن قم و افتتاح اتاق ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل از جمله برنامه هایی بود که در هفته ایمنی در حمل و نقل ریلی اجرایی شده است.
هفتم تا سیزدهم اردیبهشت ماه هفته ایمنی در حمل و نقل ریلی نامگذاری شده است.
در حال حاضر راه آهن قم 509 کیلومتر خط اصلی، 30 کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و 50 کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از 15 ایستگاه است؛ روزانه حدود پنج هزار و 500 مسافر از طریق ایستگاه های راه آهن قم و محمدیه برای عزیمت به شهرهایی از جمله تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و اهواز و بلعکس مسافرت می نمایند.

https://qomefori.ir/vdca.un6k49nm65k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما