تاریخ انتشار :جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : 1423
مدیردارالقرآن علامه طباطبایی در همایش ائمه جماعات و مسئولان کانونهای فرهنگی هنری مساجد که شامگاه پنجشنبه 16 اسفند ماه در بیت علامه طباطبایی مفسر بزرگ قرآن کریم برگزار شد، اظهارداشت: بحث اهمیت مسجد و گام دوم انقلاب اسلامی که مد نظر مقام معظم رهبری هست مقولاتی است که در مورد آن سخن ها می توان گفت.
 مسجد پایگاه اصلی انقلاب اسلامی است / کانون های فرهنگی باعث تقویت مساجد است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری،مرتضی نجفی قدسی تاکید کرد: مسجد پایگاه اصلی انقلاب اسلامی است و امام راحل در بیانات خود بارها نسبت به اهمیت جایگاه مساجد متذکر می شدند و در فرازی از بیانات ایشان است که «شما باید هشیار باشید که مسجدها، محراب ها و منبرهایتان را حفظ کنید؛ بیشتر از سابق. شمایی که این معجزه را از مسجد دیدید که همه قدرت ها را درهم شکست نه فقط ابرقدرت ها، قدرت های دیگر را هم درهم شکست؛ نباید در اسلام سستی کنید مسجدها را محکم نگه دارید و پرجمعیت کنید اگر این مسجد و مرکز ستاد اسلام قوی باشد ترس از فانتوم ها و آمریکا و شوروی نداشته باشید؛ آن روز باید ترس داشته باشید که به مسجد پشت کنید؛ ای ملت مسجد های خودتان را حفظ کنید بروید به مسجد تا این نهضت به ثمر برسد و مملکت شما نجات پیدا کند.»

وی تصریح کرد: کانون های مساجد جایگاهی است که باعث تقویت مساجد است؛ یک رکن مسجد امام جماعت و رکن دیگر کانون های مساجد و رکن سوم پایگاه های بسیج در مساجد هستند که باید با همیاری و همفکری یکدیگر بتوانند حضور مردم را در مساجد رونق ببخشند.

وی تاکید کرد: مساجد باید مجتمع بشود از جوانان اگر ما متوجه شویم این اجتماعات چه فوایدی دارد و اگر بفهمیم اجتماعاتی که اسلام به ما دستور داده چه گرفتاری ها و مسائلی را حل می کند، اینطور بی حال نبودیم که مساجد ما مرکز بشود برای چند پیرمرد و پیرزن! در صدر اسلام از همین مسجدها جیش ها و ارتش ها راه می افتاده، مسجد مرکز تبلیغ احکام سیاسی اسلام بوده و هر وقت یک گرفتاری را طرح می کردند صدا می کردند«الصلاه مع الجماعه».

نجفی قدسی گفت: از اینگونه بیانات از حضرت امام خمینی(ره) زیاد داریم که اهمیت مساجد را سفارش می کردند و آن جمله معروف را شنیده اید که فرمودند «مساجد سنگر است و این سنگر ها را باید پر کرد» و تاکید داشتند که روزی باید احساس خطر کنیم که مساجدمان خالی شود و ما از قدرت شرق و غرب نمی ترسیم از روزی باید بترسیم که مسجد هایمان از جمعیت خالی شود.

وی اظهارداشت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری مسجد هسته مقاومت فرهنگی و پایگاه فعالیت های اجتماعی است و اگر این حصار و خاکریز فرهنگی نباشد همه چیز از دست می رود.

وی تاکید کرد: مهمترین اقدامات فرهنگی و جذب جوانان باید در مسجد انجام شود، همه شهدای ما در مساجد پرورش پیدا کردند و آموزه های دینی و اخلاقی را در مساجد فراگرفتند و شهدای مدافع حرم همان بسیجیان مخلصی بودند که در مساجد پرورش پیدا کردند.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی اذعان داشت: مقام معظم رهبری چند سال پیش تصریح کردند به وسیله کانون های فرهنگی مساجد و با همکاری پایگاه های بسیج باید برای حضور جوانان و نوجوانان در مساجد برنامه ریزی کرد و مسئولان مربوطه در این خصوص وظیفه دارند که درتحقق منویات رهبری انقلاب تلاش کنند.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری گفت: این بیانیه را اولا باید به خوبی مطالعه کرد و ثانیا در تبیین و تفهیم مطالب آن کوشید.

وی ادامه داد: این بیانیه مطالبی شعاری یا سطحی نیست که مختص زمان خاصی باشد بلکه ایشان سعی کرده اند که برای نسل جدید تبیین کنند که این راه را ما چگونه ۴۰ سال رفتیم و از کجا به کجا رسیدیم و چه ارزش هایی را حفظ و احیا کردیم و پس از این شما جوانان هستید که آينده کشور در دست شماست و باید برای ایجاد تمدن نوین اسلامی تلاش کرد.

نجفی قدسی با اشاره به بیانات عالمانه آیت الله نوری همدانی در این مراسم که بر استفاده از نهج البلاغه تاکید داشتند؛ گفت: انشاءالله روزی را شاهد باشیم که این کتاب ارزشمند به عنوان متن درسی در حوزه های علمیه و همچنین در مدارس و دانشگاه ها تدریس شود و دانش آموزان و دانشجویان ما و همچنین طلاب حوزه های علمیه از معارف نهج البلاغه بهره مند شوند.

وی در باب اهمیت مسجد بیان کرد: در قرآن کریم ۲۸ بار کلمه مسجد به کار رفته است که ۲۲ بار آن مفرد و شش بار آن جمع است و سه بار هم با قید کلمه الله به صورت «مساجد الله» و در مجموع ۳۱ بار در قرآن از مسجد نام برده شده واگر می خواهیم اسلام در جامعه حفظ شود، مرکزیت آن مسجد است که باید زنده و احیا شود.

وی گفت: این زیبنده جامعه اسلامی ما نیست که از ۸۰ هزار مسجد در کشور نصف آن امام جماعت نداشته باشد آن هایی هم که دارند سه وقت نماز جماعت برپا نیست و در اندک مسجدی نماز جماعت صبح برپا می شود.

در ادامه این مراسم که آیت الله نوری همدانی، آیت الله مقتدایی، حجت الاسلام ارزانی معاون وزیر ارشاد و رئیس ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد، حجت الاسلام واعظ موسوی دبیر انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه و دیگر علما و مدرسین، مسئولان اجرایی، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قم هم حضور داشتند از سه نفر از ائمه مساجد و مسجد یاوران تجلیل شد.

در مراسم تقدیر ابتدا از آیت الله فیض قمی که بیش از ۵۰ سال در مسجد امام حسن عسگری نماز جماعت را برپا کردند تجلیل شد و پس از آن از حجت الاسلام و المسلمین سید محمود مدنی مدیر جامعه الزهرا که از حامیان مساجد در طرح مسجد محور رتبه برتر را کسب کردند و همواره در جهت تقویت کانون های فرهنگی مساجد تلاش داشتند تجلیل شد و سپس حجت الاسلام والمسلمین حسینی استهباناتی امام جماعت مسجد امام رضا(ع) که حافظ کل قرآن کریم هستند و مسجد بسیار پرشور و پرجمعیتی را دارند تکریم شد.

https://qomefori.ir/vdcb.5b8urhbafiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما