تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : 1169
مدیرعامل آبفای استان تاکید کرد؛

لزوم نهادینه کردن فرهنگ صحیح مصرف آب از کودکی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره شکل گیری باورها و رفتارها دوران کودکی و نوجوانی، بر لزوم نهادینه کردن فرهنگ صحیح مصرف آب از سنین پایین تاکید کرد.
 لزوم نهادینه کردن فرهنگ صحیح مصرف آب از کودکی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری،به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، دکتر علی جان صادق پور در «کارگاه آموزشی مدیریت مصرف آب ویژه آموزگاران پایه اول و مدیران مسیر مدارس ابتدایی استان قم» در سخنانی، شعور اجتماعی، همبستگی، رعایت حقوق شهروندی، پایبندی به سازوکارهای قانونی و تعهدات اجتماعی را باعث پیشرفت جوامع دانست و گفت: باید این خصوصیات در نهاد افراد جامعه رسوخ پیدا کند و این مهم باید از سنین پایین آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه باورها و رفتارهای افراد از سنین کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد، اظهار داشت: مصرف‌گرایی از معایب بزرگ جامعه ما در بخش‌های مختلف به شمار می‌رود که با ارائه آموزش‌های لازم به دانش آموزان، می توان نسلی صرفه‌جو تربیت کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به نقش مهم و تأثیرگذار معلمان بر روی دانش آموزان تاکید کرد: معلمان با استفاده از رسالت پیامبرگونه خود می‌توانند فرهنگ صرفه‌جویی را در جامعه نهادینه کنند و با آموزش‌های کاربردی به دانش آموزان، کشور را از مصرف‌زدگی نجات داده و به سمت پیشرفت، آبادانی و سعادت سوق دهند.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی، ترویجی و آموزشی شرکت آب و فاضلاب استان قم در مدارس، ضمن قدردانی از همکاری صمیمانه آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم با استمرار این برنامه‌ها، فرهنگ استفاده صحیح از آب را در ابتدا در بین دانش آموزان و به دنبال آن در جامعه نهادینه کنیم.

دکتر صادق پور در بخش دیگری از سخنان خود میزان بارندگی در ایران را یک‌سوم جهان دانست و با اشاره به اینکه این میزان بارندگی نیز رو به کاهش است، ابراز داشت: با این وجود، میزان مصرف آب در کشور ما روز به روز در حال افزایش است.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی شرکت آب و فاضلاب در سطح استان قم گفت: با کمک شهروندان امسال برای نخستین بار مصرف آب در قم کاهش یافت و سرانه روزانه مصرف هر نفر از 156 در سال گذشته به 154 لیتر رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در عین حال، 154 لیتر سرانه مصرف برای هر نفر را بالاتر از استانداردهای جهانی دانست و تاکید کرد: با توجه به خشکسالی‌های مستمر و کاهش نزولات آسمانی سرانه مصرف آب در قم باید به کمتر از 80 لیتر در روز برسد که با تغییر نگرش نسبت به استفاده از آب و استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف می‌توان به این هدف دست یافت.

وی با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب اظهار داشت: با کاهش مصرف می‌توان بسیاری از هزینه‌هایی که برای تأمین آب از جمله احداث سد و خط انتقال و... به کشور تحمیل می‌شود جلوگیری کرد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش قم نیز در این مراسم با بیان اینکه مصرف بهینه آب و دیگر حامل‌های انرژی یک وظیفه همگانی است، اظهار داشت: معلمان هم به لحاظ دینی و هم به لحاظ مسئولیتی که بر عهده گرفتیم مصرف بهینه را به دانش آموزان آموزش دهیم.

وی با بیان اینکه مهارت محور بودن آموزش‌ها را جزو مهم‌ترین آموزش و پرورش دانست و از معلمان دوره ابتدایی خواست با شیوه‌های زیبا، جذاب و مناسب از جمله انواع بازی‌ها و نمایش‌ها مطالب مربوط به اهمیت آب و روش‌های صحیح مصرف آب را در ذهن دانش آموزان جای دهند.

مریم سادات پناهنده با اشاره به اینکه نخستین واژه‌ای که دانش آموزان کلاس اولی فرا می‌گیرند «آب» است، گفت: در همین راستا می‌توانیم اساس آموزش‌های خود را با این مایه حیاتی آغاز کنیم تا دانش آموزان ما به الگوهای بسیار خوبی در مصرف آب تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه «همه با هم باید به این وظیفه اسلامی و انسانی به خوبی عمل کنیم»، ابراز داشت: باید نهضت استفاده صحیح از آب را از قم هم لحاظ کمبود منابع و هم به لحاظ حرکت ساز بودن و پیشرو بودن این شهر در فعالیت‌های فرهنگی آغاز کنیم.

حسن فرمانی انتظام مدیر دفتر مدیریت مصرف و مطالعات کاهش آب بدون درآمد شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز در ادامه این کارگاه آموزشی به تشریح وضعیت منابع آبی ایران و جهان، لزوم کاهش مصرف و روش‌های صحیح مصرف پرداخت.

https://qomefori.ir/vdci.qazct1az3bc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما