تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۱۳
کد مطلب : 1119
مجلس شورای اسلامی که در واقع وظیفه ذاتی اش تصویب قانون و نظارت براجرای صحیح آن است در سال های اخیر قوانین یا معاهده هایی را تصویب کرده است که نه تنها برای کشور سودآوری نداشته بلکه ضربات جبران ناپذیری را نیز به کشور زده است.
مجلس مظهر حضور و انتخاب مردم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، "مجلس شوراى اسلامى، یک مرکز اساسى و تعیین‌کننده براى انقلاب است. همه‌ى سر رشته‌هاى امور، به مجلس شوراى اسلامى بر مى‌گردد. مجلس، مظهر حضور و اراده‌ى مردم در صحنه‌هاى گوناگون سیاسى و اقتصادى است. اگر مردم چیزى را در زمینه‌هاى اقتصادى یا سیاسى بخواهند که بشود یا نشود و چیزهایى را بخواهند که به سرنوشت کشور ارتباطى پیدا مى‌کند، باید اراده‌ى خویش را از حنجره و زبان نماینده‌ى خود بیرون بدهند و به صورت قانون درآورند و این قانون در سطح کشور عمل بشود. این، تأثیر مردم در قانونگذارى است."

این بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مجلس و نقشی است که این نهاد قانونگذار در کشور دارد علاوه بر این امام خمینی (ره) نیز عبارت بسیار مهم و دقیقی را برای مجلس به کار برده اند که هنوز هم بسیاری از نمایندگان مجلس در نطق خود بر آن تاکید می کنند.
مجلس در راس امور است، عبارتی است که امام خمینی (ره) برای مجلس شورای اسلامی به کار بردند که نشان دهنده جایگاه مجلس شورای اسلامی در کشور است، در واقع امام خمینی(ره) با بیان این عبارت تفاوت مجلس انقلاب اسلامی را با مجلس زمان پهلوی بیان کردند که در واقع به جز تعداد محدودی از نمایندگان همه بله قربان گویی شاه بودند.
امروز مجلس بعد از انقلاب 39 ساله می شود ودر این سال ها بارها با فراز و نشیب های فراوانی روبرو بوده است، در برخی از زمان ها نمایندگان اصولگرا در اکثریت بودند و در برخی زمان این اصلاح طلبان بودند که اکثریت مجلس را در دست داشتند با این حال نگاهی به عملکرد چند ساله مجلس به خوبی نشان می دهد که به چه میزان تصمیمات این نهاد قانونگذاردر کشور تاثیرگذار بوده است.
مجلس شورای اسلامی که در واقع وظیفه ذاتی اش تصویب قانون و نظارت براجرای صحیح آن است در سال های اخیر قوانین یا معاهده هایی را تصویب کرده است که نه تنها برای کشور سودآوری نداشته بلکه ضربات جبران ناپذیری را نیز به کشور زده است.
برجام نمونه کامل یکی از این نوع معاهده های بین المللی است که مجلس نهم در عرض 20 دقیقه زیر بار آن رفت.
نمایندگان دولت به سرپرستی ظریف وزیر امورخارجه در واقع امضای خود را پای قراردادی زدند که برای کشور هیچ فایده ای نداشت و اگر هم دروازه هایی را برای کشور گشود در مقابل تضمین های لازم را از طرف مقابل نگرفت.
باید گفت اشتباهی که مجلس مرتکب شد بیش از تیم مذاکره کننده ای هست چرا که نمایندگان مجلس نه تنها زمان بیشتری برای بررسی این قرارداد داشتند بلکه با توجه به وضع قوانین که وظیفه ذاتی آن ها است به خوبی می توانستند ایرادهای حقوقی آن را گرفته وحداقل تصویب نکنند.
از سوی دیگر همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند مردم به وسیله مجلس می توانند در قانونگذاری مشارکت کنند.
در واقع وظیفه مردم شاید به مراتب بیش از خود نمایندگان، سخت باشد چرا که انتخاب آن ها تاثیر بسزایی در سرنوشت کشور دارد و مسیر حرکت کشور را مشخص می کند.
به هر صورت این مردم هستند که باید در زمان انتخابات افرادی را انتخاب کرده و راهی بهارستان کنند که منافع مردم و ملت را به منافع خودشان ترجیح بدهند نه این که با اندیشه های غربی به دنبال وادادگی کشور و نظام پیش بروند.
باید گفت این خود مردم هستند که در راس امور هستند اما به شرط این که خود بدانند چه کسانی را راهی بهارستان می کنند. 

 

https://qomefori.ir/vdcd.f0f2yt0fna26y.html
منبع : قم فردا
نام شما
آدرس ايميل شما